maandag 24 juni 2013

Waarom ondernemen met een missie?

mis•sie (de; v; meervoud: missies, missiën) zending, opdracht: de missie van ons bedrijf is … de hoofddoelstelling; ruimtemissie ruimtevlucht; (militair) verkenningsmissie.

En heb jij al een missie?

Stephen Covey omschrijft het in zijn boek "De 7 eigenschappen van effectief leiderschap" als: begin met het einde voor ogen. Als je weet waar je wilt eindigen weet je wat echt belangrijk voor je is en dat maakt keuzes maken een stuk gemakkelijker.

Klinkt simpel, of niet?

Toch weten de meeste ondernemers dat de waan van de dag regeert. Het is lastig om tijd vrij te maken om eens goed over je bestaansrecht na te denken.

En misschien ga je het ook pas echt doen als je weet hoe belangrijk het voor jouw onderneming en dus voor jezelf is.

Een missie komt uit jouw hart. Het geeft aan wat jij het allerliefste doet en wat jou uniek maakt. En juist dat is hetgeen je met overgave doet.

Overgave werkt aanstekelijk. Ooit iets gegeten in een Italiaans familierestaurant waar recepten generaties lang worden doorgegeven? Dat proef je, dat ervaar je. Daar wil je zijn.

Ondernemen met een missie is ook werken met voldoening. Je weet waar je in the end wilt zijn. Jouw koers is bepaald, de weg ernaar toe bepaal je zelf.

Wat van binnenuit komt is echt en puur. Dit maakt dat jij een authentiek verhaal hebt. Je hoeft niet langer meer te overtuigen, mensen geloven je.

Dus zet de televisie uit, leg je boek weg, zet de laptop/tablet uit. Trek je jas aan en ga naar buiten. Wandel in je eentje in de polder, in het bos, op het strand of door het park.

En stel jezelf de vraag wat jij uiteindelijk wil bereiken. Ga er niet over nadenken, laat het gewoon rondhangen in je hoofd.

Wellicht heb je wat inspiratie opgedaan als je thuis komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten