Pagina's

woensdag 27 maart 2013

Hoe ga je als startend ondernemer om met twijfels?

De ene dag voelt alsof je alles aan kunt. Je gelooft in al je ideeën en je wilt ze het liefst allemaal tegelijk uitvoeren. Je voelt de energie door je lijf gieren, je bent ontzettend gefocust en gaat maar door. En de andere dag ben je neerslachtig, je bent negatief over je plannen en lijkt het alsof niets lukt.
Dit is zo’n beetje hoe mijn weken er uit zagen. Het constant op en neer gaan van je gemoedsrust zorgt niet voor de nodige actie. Inmiddels is het mij aardig gelukt om hiermee om te gaan. De volgende tips hebben mij ontzettend geholpen, deze wil ik graag met jullie delen.


Accepteer je twijfels
Je twijfelt of je wel de juiste keuzes maakt. Je hebt twijfels over je eigen kunnen. Je vraagt je af of je alles wel goed doet. Dat is heel normaal en horen bij een verandering. Je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je deze twijfels accepteert. Je staat jezelf toe dat je twijfels hebt. Dat klinkt heel makkelijk en dat is het eigenlijk ook. Probeer het maar eens. Als je van jezelf mag twijfelen, kun je ermee om gaan.


Houd focus
Om niet constant te twijfelen is het belangrijk om focus te houden. Wat mij hierbij helpt is het werken met een weekplanning. Elke zondag denk ik na over de belangrijkste zaken die ik komende week wil realiseren, deze zet ik in een planning. Dit maakt het eenvoudiger om doelen te realiseren. Bovendien ben je dan bezig met wat je leuk vindt en dat zorgt ook weer voor minder twijfels.


Blijf bij jezelf
Misschien wel het allerbelangrijkste is om dichtbij jezelf te blijven. Dat betekent dat je dingen doet die je leuk vindt, waar je hart sneller van gaat kloppen. Wie heeft er nog twijfels in een flowmoment?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten