Pagina's

dinsdag 2 april 2013

Hoe houd je focus als startend ondernemer?

Je wilt graag doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Daarom wil je zelfstandig ondernemer zijn. Bovendien vind je de vrijheid en flexibiliteit ook niet onaangenaam. Zo dacht ik er een aantal maanden geleden net zo over. Ik begon meteen aan een ondernemingsplan. Naast het plan maken, wilde ik veel boeken lezen, actief zijn op social media, een eigen blog schrijven, etc. Door al deze activiteiten kreeg ik steeds meer ideeën die ik allemaal wilde uitvoeren en het liefste nu.

Kortom, ik ging alle kanten op. Het was tijd voor focus. Maar hoe?


Richting kiezen
Als marketing manager In loondienst vond ik kiezen heel makkelijk. Het ging me ook goed af. Maar nu gaat het over mij. Als ik nu een keuze maak betekent dat dingen die ik ook leuk vind niet doen. Dat is moeilijk en doet een beetje pijn. Ik geloof dat het goed is om een bepaalde richting te kiezen. De precieze invulling wordt gedurende het ondernemerschap zichtbaar.


Doelen bepalen
Als je heldere doelen stelt weet je waar je het voor doet. Ik vind de weekplanning van Covey handig werken. Omdat je nadenkt over je doelen in combinatie met je rol zorgt het werken met deze planning voor een goede balans. Het is namelijk in een oogopslag duidelijk als je in bepaalde rollen doorslaat. Je bepaalt uiteraard zelf welke rollen jij belangrijk vindt in je leven..


Prioriteiten plannen
Om te zorgen dat je niet een hele to do list hebt per dag, denk je na over je prioriteiten. Ik houd per dag 1 doel aan dat prioriteit heeft. Doordat ik niet de hele dag vol plan, is er ruimte genoeg voor werkzaamheden die tussendoor komen en ben ik in staat belangrijke doelen te realiseren.

Op deze manier lukt het mij aardig om focus te houden. De vraag is of het me straks ook lukt, voorbereidingen zijn natuurlijk makkelijk te plannen..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten