Pagina's

maandag 5 augustus 2013

Marketing voor startende ondernemers

Je loopt al een tijdje rond met ideeën voor een eigen onderneming. Je hebt net vakantie gehad en eindelijk de knoop doorgehakt, je gaat starten!
De eerste stap is gezet.

De tweede stap is je plannen te concretiseren. Je gaat keuzes maken. Je gaat een ondernemingsplan schrijven.

Waar begin je? Met het marketinggedeelte natuurlijk.

Ik heb een stappenplan ontwikkeld waarbij de belangrijkste onderdelen van het marketingplan aan bod komen. Geen pagina’s vol met tekst, tabellen en cijfers, maar 4 stappen die jouw bedrijfsidee helder vertalen in praktische marketing.

Stap 1: wat is de kern van jouw bedrijf?
Succesvolle marketing begint bij de binnenkant. Je gaat aan de slag met jouw missie. Waarom doe je de dingen die je doet? Wat vind je belangrijk? Wie ben jij? De antwoorden hierbij vormen een onveranderlijke kern. Dit is de basis voor jouw bedrijf en helpt je later bij het maken van keuzes.

Stap 2: welke koers ga je varen?
Nu je weet waar je voor staat en waar je naartoe wilt, ga je bepalen hoe je dat gaat doen. Wist je dat de meest succesvolle bedrijven doelen stellen? Als je namelijk weet wat je wilt bereiken helpt dat bij het maken van keuzes. Welke richting ga je op?

Stap 3: wat laat je zien?
Je missie is helder en je richting is bepaald. Dan is het nu tijd om naar buiten te treden. Waar wil je om bekend staan? Hoe ziet jouw huisstijl eruit? Hoe ga je jouw bedrijf promoten?

Stap 4: binnen met buiten matchen
Het marketingplan voor jouw onderneming is nu klaar. Maar dat ondernemen vooral doen is weet je natuurlijk al. Dus gewoon gaan doen, gaan ervaren en beleven. En zo nu en dan deze stappen erbij pakken om te kijken of jouw plaatje nog klopt.

Ben je nieuwsgierig naar het gehele stappenplan? Neem gerust contact met me op voor de uitgebreide versie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten